Főoldal / Cikkek / Útpálya kialakítása őskortól a XX. századig (2.rész)

Útpálya kialakítása őskortól a XX.századig (2.rész)

A makadám utak megjelenése, mely egész Európában, sőt még Amerikában is nagy sikernek örvendett, és a technikai fejlődés által már az utak vonalvezetésének is más követelményeknek kellett megfelelnie. Vagyis a sűrű törések kiküszöbölése vált fontossá, hiszen az egyre gyorsabb, nagyobb sebességre képes járművek biztonságosabb, beláthatóbb utak építését követelte meg. Nagyobb sugarú utak készültek és a kavicsok, kövek megkötése céljából kátrányolajat permeteztek az utakra, így stabilizálva azokat. A természetes aszfalt lelőhelyek feltárása egyre fontosabbá vált, míg végül az 1800-as évek végére már aszfalt terítésével építettek utakat.

A benzin üzemű gépjárművek megjelenése pedig ismét nagy változást hozott az útépítés területére is, hiszen a benzin üzemű autók használatával az üzemanyag gyártás is egyre fontosabbá vált. Ennek következtében pedig olyan desztillációs maradék képződött, mely felhasználhatóvá vált a bitumen gyártás során is, ami által a bitumen az útépítés nélkülözhetetlen kötőanyaggá vált.

Az autógyártás következő fázisában, mikor már igazán nagy sebességre képes gépjárművek gurultak ki a gyárakból, muszáj volt azt útépítés tudományának is úja fejlődési szakaszba lépnie. Azáltal, hogy autók gumiabroncsainál tapasztalható szívó hatást nem megfelelő módon kezelte az addig használt makadám útburkolatok, szükségessé vált egy típusú burkolóanyag kifejlesztése, mely az aszfalt makadám lett. Öntött és hengerelt aszfalt utak épültek szerte a világban, melyet érdekes módon egy magyar mérnök, név szerint Vidéky László szorgalmazott.

 

HAZAI KŐ Kft. | Minden jog fenntartva. 2016